Tuesday, June 23, 2009

Kan Ku Bicarakan Yang Sesungguhnya....

'Sahabat' atau sekadar 'kawan di jalanan' ?

Yang mana satukah diri anda? Yang sudi menasihati atau sedia mendengar nasihat...atau salah satu pun tidak...?

1.
" Balqis, boleh tak ana nak pinjam kejap laptop, nak surf internet jap. "


" Oh, semestinya boleh. Tapi, ehhe...Raihan jaga elok-elok eh laptop kesayangan ku ini yep. Laptop aku dah macam baby aku. 'Anak pertama' lah katakan...hehe. "


" Oh, insya Allah. Tapi kan, bila Balqis cakap yang laptop Balqis tu cam baby kan, ana jadi teringat kat hadis Nabi.

" Setiap anak dilahirkan dalam keadaan suci bersih, maka kedua ibu bapalah yang akan menyebabkan anak ini menjadi Yahudi, Nasrani atau Majusi. "

Sebab ana perasan sahabat-sahabat kita ramai yang ada laptop and pada ana laptop tu memang boleh disamakan dengan 'anak' sebab semua yang beli laptop, semua laptop diorang asal-asalnya just ada program yang biasa atau mungkin lebih tepat 'congenital program'... "


" Hehe..."


"And kita ni sebagai pemilik laptop boleh disamakan dengan 'ibu bapa'. Kesimpulannya, apa yang ada dalam laptop kita adalah tanggungjawab kita atau lebih tepat 'tanggungan dosa atau pahala' kita kat akhirat nanti. Betul tak Balqis...Pemilik laptop lah yang memilih untuk letak samada program-program ceramah, mengaji atau islamik...ataupun memenuhkan gigabytes laptop dengan citer-citer melalaikan dan takde faedah untuk dunia ataupun akhirat. Bukan setakat tak menambah iman malahan menurunkan lagi percent iman dalam dada... "


" Tapi kalu camtu takde hiburan ar Raihan..."


" Balqis...hiburan tak salah...Tapi Balqis kena ingat, kalau kita salah memilih hiburan, itu yang salah, itu yang mendatangkan murka Allah, menghitamkan hati kita, menjauhkan kita dari jalan nak ke syurga... Ingat tak Ustad Nazri ada cakap hiburan yang melalaikan atau 'hedonisme' tu umpama 'air oren' and ibadah tu macam 'susu'. Tepat sekali perumpamaan ibadah macam 'susu' sebab asasnya kita tahu yang susu mempunyai banyak khasiat. And first food kita pun adalah susu kan? "


" Haah, betul jugak."


" And ustad cakap lagi kalau kita banyak minum 'air oren', mesti bila orang suruh kita minum 'susu' pulak on the spot, mesti kita dah tak sanggup kan...Sebab rasa 'air oren' and 'susu' sangatlah berlawanan. Paling tidak pun, mesti kita akan ambil masa untuk hilangkan rasa 'air oren' tu dulu sebelum boleh kita minum 'susu' tu. Betul tak Balqis? "


" Hmm..."


"Macam tu jugaklah iman kita. Kalau kita dah terbiasa tengok filem-filem je atau drama lah apa-apa pun... dah la batasan aurat yang tak dijaganya, apatah lagi adegan-adegan yang tak sepatutnya 'orang yang mengaku ada iman' menontonnya. Apatah lagi dengan video clip lagu-lagu yang ntah apa-apa. Dedah sana dedah sini. Kita ni bila tengok kawan-kawan kita yang pakai seksi sikit, kita dah bising, paling tidak pun kita mengumpat sesama kita. Kalau pergi tegur, kan lagi bagus. "


" Haahkan..."


" Kita ni bila tengok kat DC, ada couple yang bertepuk tampar, dating ke...pandai pulak kita marah-marah...- "ini tidak islami/ ini belajar agama ke tak ni / ni takde ke orang yang berani tegur / astaghfirullah, apa nak jadi la dengan masyarakat sekarang ni " - dan yang seumpamanya...Kita pandai cakap yang perkara-perkara camtu tidak islami, tapi kita yang melihatnya dalam filem tu, islami sangatlah kita ni??? "


" Hmm..."


" Kan bagus kalau gigabytes laptop tu penuh dengan ceramah-ceramah, program islamik atau yang seumpamanya. Ana bukan apa, walaupun ianya sekadar laptop, tapi kalau ianya menjadi beban kat akhirat, macam mana? Kita bazirkan just 2 or 3 ribu untuk menempah masuk neraka. "


to be continued

3 Comments:

Blogger Whiteraven68 said...

Yaa, sangat sedih sebab gigabytes laptopku tidak mencukupi untuk mendownload video2 menarik.

I guess everything has its limits.

June 23, 2009 at 4:07 PM  
Anonymous bernafas dalam jiwa hamba said...

your soul is your only limit... :)

June 27, 2009 at 10:28 PM  
Blogger azizi said...

uhuuu..

October 10, 2009 at 7:27 PM  

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home