Friday, June 5, 2009

Benarkah Indah Dunia ku (Episod 1)

Pernahkah kalian terdengar, mendengar, mencari, mengetahui atau menghayati makna ISTIDRAJ?

Sebelum itu...Dengarkanlah penceritaan hamba...( 'Aque' bukanlah nama sebenar) :

Aque tahu yang Usaha Tangga Kejayaan. Ya, siapa tak pernah dengar slogan ini. Dan inilah moto hidup Aque. Maka nak dijadikan cerita...Siapa tak kenal Aque, selalu jadi budak top ten walau di mana jua tempat terjadinya pengajianku. Mak ngan Abah Aque pun mestilah sangat bangga ngan Aque. Maka dengan kebanggaan manusia di sekelilingku itu, Aque memperhebatkan perjuangan belajarku khasnya, dan perjuangan rutin harianku amnya.

Namun...Aque adalah remaja yang tetap terpengaruh dengan makhluk sekelilingku. Diulang, yang terpengaruh. TERpengaruh. Siapa aku nak salahkan? Aque? Iblis laknatullah? Kawan-kawan? Ibu bapa Aque? Jiran? Laptopku? Astro di rumahku? CD-CD laguku? Youtube? Torrent? Youtube Downloader? Huh, Aque yakin setiap satunya memang menyumbang dalam Dana Untuk Mendekatkan Aque Pada Syaitan (UMAPS). Sengaja atau tanpa sengaja. Ya, benar.

Masih tak jelas dengan cerita Aque?

Begini...Aque memang rajin tapi kadang-kadang ada juga malasnya. Rajin ulangkaji pelajaran @ study maksud Aque...Aque jadi bangga dalam diam dengan kerajinanku dan kebijaksanaanku dalam pelajaran. Kawan-kawan pun tahu. Apatah lagi anak kucing kat hostel Aque. Budak-budak course lain pun tahu. Namun, biarlah aku berterus terang...

Dalam kegilaanku me-maintain-kan ilmu di dada, Aque adalah peminat setia pada hiburan. Cakap sahaja lagu-lagu English, Japanese, Indon, Korean dll, boleh kata semua la pernah Aque dengar. Aque siap ada collection CD album ngan gambar beberapa band yang amat Aque gilai. Hmm. Tapi pada waktu ini, fikiran sedarku merasa seronok malahan tenang, bahagia, gembira, puas dan segala perasaan yang best. Boleh kata banyak juga duitku terkorban untuk Dana UMAPS tadi. Tapi Aque tak pernah perasan wujudnya Dana tu.

Bukan setakat itu sahaja, Aque juga mengisi masa lapangku(atau secara jujur: membuang masa) dengan filem-filem, drama-drama, apa sahaja yang berbentuk media hiburan. Mana nak bosan, kawan-kawan pun turut join, macam 'motivate' antara satu sama lain. Makin banyak dana yang terkumpul untuk Dana UMAPS tu. (Ada gelombang yang bertepuk-tepuk mendabik dada saat ini.Siapa? Cik Iblis la)

Bila Exam habis, oleh sebab alasan lapuk kami iaitu nak hilangkan tension belajar, makanya kami selalu keluar pergi tengok wayang. Pergi keluar makan dengan kawan-kawan lelaki. Macam-macam kami buat. Pergi Karaoke. Pergi shopping di semua Mall yang ada kat negeri ni.Pergi Konsert Jom Heboh. Pergi melancong sana-sini. Banyak kami melabur dalam Dana UMAPS. Sememangnya Aque gembira melayan keinginan hati pada dunia baru yang dah canggih ini. Canggih memang canggih kalau dipandang dengan CORNEA mataku.

Tidak cukup dengan itu, dengan beralasankan kesepian dan dahagakan kasih dan cinta, hadirlah seorang lelaki sebagai teman lelaki atau secara lebih tepat, buah hatiku. Tiada batas dalam perhubungan kami. Tiap-tiap hari hatiku 'subur' dengan merinduinya. Kenapa ya?

Namun, tak pernah Aque biarkan hati Aque memakai 'cermin mata' supaya terang pandangan hati Aque.

Dan Aque tak pernah perasan effect Dana tu pada jiwa, atau secara lebih tepatnya, IMANKU.
Aque lalui hidup di hostel seperti budak-budak lain, Aque agak la.

Persoalannya saat ini, kenapa tidak pernah aque perasan kewujudan Dana UMAPS tu. Fikir punya fikir, cari punya cari...Akhirnya Aque temui puncanya. Dan...

Aque sedar. Apa yang Aque sedar? Ya, memang Aque SEDAR aku budak top ten and student yang pandai. Aque pun SEDAR aku selalu dapat result exam yang best. Aque pun sedar yang Aque selalu dapat kasih sayang yang cukup dari family and kawan-kawanku. Kira puas hati. Tenang mungkin. Gembira sudah mesti. Namun, suatu hari...

Kepalaku seolah-olah diketuk dengan tukul besi sebesar roller coaster. Fizikalku tak sakit, tapi iman dan nafsuku seolah-seolah sedang berperang. Faham ke maksud Aque? Hmm...Panas rasanya kepalaku. Dan buat pertama kali setelah bertahun-tahun lamanya, jantungku dan dadaku terasa sesak. Sesak yang pelik. Sukar dimengertikan. Tapi kenapa...?Sebabnya...

Suatu hari yang Aque tak ingat tarikhnya, Biro Kerohanian Fakulti ku seperti biasa mengedarkan risalah islamik bulanannya. Dan bulan itu isunya adalah 'Palestin'. Tak tahu kenapa Aque nak buka dan baca isi dalam risalah tersebut. Mungkin kerana Aque ni concern pasal isu Palestin sejak akhir-akhir ni. Kononnya Aque.

Biasanya kalau dapat risalah-risalah camtu, Aque just buat Pusaka dalam buku-buku pelajaranku. Panjang sangat rungutku. Padahal memang Aque malas. Malas? Tapi nape Aque rajin sangat belajar? Padahal ilmu dalam risalah tu pun macam suatu pelajaran. Tak nak masuk syurga ke Aque ni? Nak tu nak, tapi apa Aque buat ntah untuk melayakkan diri? Aque pun tak tahu...

Belek dan Aque belek lagi risalah berbentuk buku tersebut. Dan...

Pada suatu mukasurat, entah kenapa Aque terasa ayat-ayatnya macam kena atas batang hidung sendiri...

Di bawah tajuk PERANCANGAN YAHUDI, begini bunyi ayatnya:

"Untuk menjauhkan orang ramai, maka kita akan MELALAIKAN mereka dengan berbagai-bagai program PERMAINAN dan HIBURAN. Kita akan mengiklankan di dalam akhbar, seruan supaya menceburi berbagai kegiatan seperti KEGIATAN SENI, SUKAN, HIBURAN dan sebagainya." (Protokol ke-13)

"Kita perlu bekerja untuk MERUNTUHKAN AKHLAK di segenap tempat, ini akan memudahkan PENGUASAAN kita ke atas mereka. Teori Freud perlu dijelaskan sejelas sinaran matahari di siang hari supaya TIDAK ADA LAGI PERKARA YANG MESTI DIHORMATI pada pandangan pemuda dan tuntutan seks akan menjadi perkara yang penting pada pandangan mereka." (Protokol ke-13)

"Pertarungan menentang agama tidak akan berakhir kecuali berlaku pemisahan antara agama dan negara. Kita perlu melahirkan generai yang TIDAK MALU mendedahkan auratnya." (Majalah Akasia-Freemason,1903)

"Selagi mana Al-Quran berada di tangan umat Islam, maka Eropah selama-lamanya tidak akan berupaya menguasai Negara Islam dan Eropah sendiri tidak akan berada di dalam keadaan aman dan tenteram." (Gladstone, Ahli Parlimen Britain)

+++++++++++++++++++

to be continued...

0 Comments:

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home